Galan

Nomineringarna till fotbollsgalan är ute. Riktigt klurigt, men så här resonerar jag:

Årets målvakt
Kim Christensen, Göteborg
Eddie Gustafsson, Red Bull Salzburg
Andreas Isaksson, PSV Eindhoven
Daniel Öhrlund, AIK

Facit: Kim och örat har båda gjort två jättesäsonger, men jag väljer Daniel Öhrlund som med tanke på förutsättningar att gå som hatad till älskad av fansen väger tyngre. Plus det faktum att örat inte går ut i media och säger att han fuskar på planen.

Årets back

Jos Hooiveld, AIK
Daniel Majstorovic, AEK
Olof Mellberg, Olympiakos
Ragnar Sigurdsson, Göteborg

Facit: Den svåraste kategorin. Alla fyra är på ett eller annat sätt värda priset. Majsan har jag inte följt, men han gör en gedigen insats varje match i landslaget samma sak gäller Olof som dessutom gör många viktiga mål. Sigurdsson är en riktigt bra spelare och Jos har varit en av AIKs bästa pjäser. Hugget som stucket. Jag säger Olof Mellberg för att vara realistisk, annars hade svaret blivit Jos som förtjänar det mest.

Årets mittfältare
Rasmus Elm, Kalmar/AZ
Wanderson do Carmo, GAIS
Kim Källström, Lyon
Anders Svensson, Elfsborg

Facit: Jag fortsätter i mitt Allsvenska spår och kör på Anders Svensson. Trots lite skador hit och dit så är han den som sköter all offensiv och defensiv på boråsarnas mittfält. Kan utmanas av Rasmus Elm, med tanke på att han har ett bra U21-EM bakom sig.

I övrigt pinsamt att tre av fyra (visserligen två nu, men Rasmus blir knappt bedömd över sin insats i AZ) är Allsvenska spelare, säger en hel del om våra utlands"proffs".

Årets forward
Marcus Berg, Groningen/Hamburg
Tobias Hysén, Göteborg
Zlatan Ibrahimovic, Inter/Barcelona
Ivan Obolo, AIK

Facit: Tråkigt, men det är väl ingen som tror att någon annan än Zlatan får priset? Berg för dålig, förutom hans extraordinära insatser i U21-EM. Hysén kanske skräller. Obolo är rätt chanslös, för få mål. Zlatko blir det.

Årets genombrott
Miiko Albornoz, BP
Michael Almebäck, Örebro
Pär Ericsson, GAIS
Viktor Noring, Trelleborg

Väljer att passa på denna kategori i och med att jag inte är insatt i övriga lag än AIK. Lite kul dock att Micke Almebäck är med som min lumpenpolare och tillika gammal klasskamrat till honom gått och tjatat om ett helt år att han kommer bli världsbäst, med viss ironi.

Årets Allsvenska spelare
Rasmus Elm, Kalmar FF/AZ Alkmaar
Wanderson do Carmo, GAIS
Tobias Hysén, IFK Göteborg
Ivan Obolo, AIK

Facit: Inga konstigheter här inte. Finns ingen annan än Tobias Hysén som ska ha priset. Öst in mål och betyder enormt mycket för sin klubb. Obolo betyder inte lika mycket för AIK som han en gång gjorde, plus att han gör för få mål. Wanderson har öst in mål precis som Hysén, men han hade en bra svacka där ett tag och med hela scenariot om hans papper så räknar jag bort honom. Rasmus har enbart spelat en halv säsong och är således enligt mig borträknad.

Guldbollen behöver vi väl inte heller spekulera i? Har årets tränare tagits bort?

Facit till frågesporten ska jag ta upp lite senare.


/Don Juanito

Kommentarer
Postat av: grodans hemliga beundrare

Du är ju ute och seglar.

2009-10-23 @ 13:30:46
Postat av: grodans hemliga beundrare

Wandersons papper? Jävla rasist.

2009-10-23 @ 13:32:13
Postat av: don juan

Jaså, låt mig då få höra hur du resonerar. Du är otroligt trångsynt om du anser att det där var ett rasistiskt uttalande. Det jag menar är att det är andra som enligt mig förtjänar det mer och att papperstrulet kan vara en bidragande orsak till att han inte får det, om så nu blir fallet.



Sen tycker jag dessutom att man inte riktigt kan vara "ute och seglar" när det gäller att välja ut en av fyra nominerade. Alla har nämligen gjort något för att förtjäna nomineringen.

2009-10-23 @ 17:16:11
Postat av: grodan

Japp såfort nomineringarna kom ut så var ju alla svaren mer eller mindre givna beroende på hur juryn ser på u21-lagets prestation där jag kan tänka mig att, som du säger, Elm kämpar sig till en mittfältarplats. Skulle vara rätt kul med en ung up and coming lirare istället för ankan.



Tror även på Elm på grund av det enorma kliv han tagit landslagsmässigt där han numera kan anses given i alandslaget. Har egentligen tagit så stora ytterligare kliv att han bör bli nominerad till årets genombrott igen :)



2009-10-23 @ 18:16:49
Postat av: don juan

Jo du har rätt om Elm i årets allsvenska spelare, men tycker han spelat för lite för att man ska göra sig förtjänt till priset. Man måste ändå tänka på en hel säsong och vad man bidrar med till sitt lag.

2009-10-23 @ 19:31:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0