Aguafiestas

Hela jag fylls just nu av genuint hat när jag läser sportbladets topp-rubriker. Hur i hela friden kan man vara så klantiga när det rör sig om sin bästa spelare och sin allsvenska existens? Jag blir riktigt förbannad om GAIS drabbas av mängder med poängavdrag, speciellt om Elfsborg får poäng. Visserligen är det helt rätt att ge denna pissförening avdrag, men samtidigt så känns det fel att ge poäng till klubbar som inte förtjänar det, som spelar så dåligt.

Det känns som om Flavios handling att sätta på sig en "Hata Göteborg" t-shirt var fullkomligt berättigad. Året som såg ut att bli den bästa säsongen i AIKs historia NÅGONSIN kan komma att fallera totalt.

För att vara lite extrem. Om GAIS nu får poängavdrag borde de inte även få punga upp de pengar som Hammarby kommer att få i böter efter det som hände i samband med matchen mellan Hammarby-GAIS på Söderstadion? Jag menar, hade Wanderson inte spelat kanske bajen skulle vunnit och då hade denna match definitivt inte fått de förödande konsekvenser den nu fick. Allt eller inget.

Låt oss då hoppas att denna snubbe har rätt.





När jag ändå är igång tänkte jag fortsätta med mitt förakt mot vissa delar inom fotbollen och fotbollsspelare i synnerhet. Jag tänker då på hur egoistiska de flesta Allsvenska spelarna är eller hur dåligt alla klubbar utom möjligtvis Elfsborg och kanske även IFK jobbar. Enligt fotbollskanalen står hela 66 spelare med utgående kontrakt, som löper ut nu efter säsongen. Sållar man bort kanske tio spelare som börjar bli riktigt gamla så är det fortfarande nästan 60 spelare som kan gå gratis.

Många av dessa spelare är fostrade i sina lag, andra har fått allt i sina respektive klubbar. Hur kommer det sig då att man pissar på sin egen klubb och väljer att gå gratis? Jag förstår att man som spelare vill ut till de större ligorna, för lets face it - Allsvenskan suger (bortsett från spänningen). Men man borde fan inte lämna sin klubb gratis i synnerhet med tanke på de ekonomiska kriserna i de flesta lagen. Är man en bra spelare och får många anbud från toppklubbar så går det alltid att kompromissa med sin klubb.

Spelare som borde rannsaka sig själva:
"Mr 100%", kanske förlänger om AIK tar guld (Markus Jonsson, AIK)
Magnus Bahne, lämnar gratis (Halmstad)
Tim Sparv, går som Bosman till Groningen (Halmstad)
Andreas Landgren, går som Bosman till Udinese (Helsingborg)

Övriga spelare tänker jag inte yttra mig om, men det vore märkligt om Kenny Pavey, Ajsel Kujovic och ett flertal spelare i Djurgården väljer att INTE skriva på. Daniel Örlund kommer undan med anledningen av kovändningen från petad från truppen till oersättlig, trots att det var berättigat. Obolo kommer även han undan med motiveringen att han betytt allt för AIK och han är utan tvekan allsvenskans mest professionella spelare som enbart tänker på sin klubb och fotbollen.

Sedan vill jag avsluta med att tipsa om ett av Nivas senaste inlägg in sin blogg. Riktig kul läsning om ni läser kommentarerna.

/Don Juan

Kommentarer
Postat av: Tompa C

Lugnt, kommer inte bli nåra avdrag. Tro mig :)

2009-10-01 @ 16:39:34
URL: http://fotbollochfylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0