Idag...

...hittade jag två tjugolappar i min "lillficka". Detta ska firas med öl och sprit i min ensamhet.

Inledningsvis ska jag städa min lägenhet, med start nu. När det seriösa är klart är det fritt fram för fyllan som kommer avhandlas jämte ett bättre parti Dibbe 2. Man är ju inte den som är den, vissa kvällar är såhär (i alla fall för mig), sen om man väljer att outa sig själv i dessa sammanhang, det är upp till var och en!

Och IDAG fick jag hem ett jävla idiot-brev från adressändringen som gnäller på att jag inte har skrivit under. sådär en månad efter jag skickade in ansökan? Hmm konstigt att jag inte fått hem någon post till nya adressen än då...

Alla dessa jävla byråkratiska processer... Allt ska skötas på ett visst sätt - oavsett om ett annat sätt för stunden är smidigare. Bara för att det beslutades i en stadga någon gång 1996,  när internet var något man sysslade med borta i "amerikat" och när sossarna fortfarande kom undan med att vara ett arbetarparti. Sedan dess har världen genomgått en mindre förändring, men av någon anledning lever vissa rutiner kvar, som efterblivna barn i en globaliserad värld.

Att det överhuvudtaget kan röra sig så långsamt i så stora organisationer, storföretag, regeringar, är helt otroligt. Vi lever i en värld där vi kan få tag på i princip vilken information som helst med en enkel sökning på internet, vi kan videosamtala med en krokodilfångare i Australien live, fan vi kan till och med skicka rymdsonder till Mars...

... Men så fort en förutsättning förändras, så knakar det i hela systemet. Som att vi människor förutsätter att vi alltid formar vår egen omgivning och förutsättning. Bara det att folk upprör sig så mycket om klimatförändringarna att det vuxit upp till en av världens största industrier säger ju det mesta. För er som missat det har jorden under sina cirka 6 miljarder år genomgått ENORMA klimatförändringar. Jämför man Tellus med andra planeter i vårat solsystem så lever vi i en otroligt skyddad och konstant miljö. Den senaste istiden beräknas ha tagit slut på några decennium.
Och nu sitter hundratusentals människor världen över och gör beräkningar som visar att jordens temperatur ökat med 1.7 grader eller något de senaste... TJUGO decennierna.

Och visst, mycket av det beror på de förbannade engelsmännen och deras smutsiga industrialism, och visst, det kommer innebära förändringar. Men poängen är att jorden förändras, oavsett om det är pga oss, solens intensitet eller månens bana. Poängen är att vi har varit så jävla säkra på att det som varit, alltid kommer förbli.
Helt ofattbart... Mänskligheten hyllar sig självt dagligen men för naturen är vi en cancersvulst, 6 miljarder jävla odågor som pajar för alla andra djur, men som i och för sig spelar fotbolls-VM var fjärde år. Det är kul.

Den moderna människan, som långsamt vandrade över det en gång frodiga Sahara, var på väg att dö ut efter en lång tid av torka. Vissa förutsättningar förändras väldigt snabbt och får ibland enorma konsekvenser. Så kommer det alltid vara, så har det alltid varit, med människans hjälp eller utan.



Dagens låt får följa i dagens lite smått gråa stämning.

Anna ternheim - I'll follow you tonight


Denna låt får tankarna att vandra till hultsfred, ´05 kanske? Konstant dimma, en del rök, en blond emotjej som inte skämdes, en annan tjej som inte heller skämdes, men åtminstone visste vid vilken tid det var dags att sticka från tältet.
Och såklart Anna Ternheim. Bra musiker, och är hon inte rätt söt ändå?







Japp jag har redan börjat kröka

/Grodan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0