Ge oss sommar!

Jag minns det som igår. Det var nästan exakt ett år sedan. Jag var i Uppsala och vi hade utbildningskontroll i lumpen. Vi var fortfarande rätt färska och tyckte att skiten sög. Vi låg i vårt tält-20 och hade försovit oss. Det var inte en nådig utskällning vi åkte på, men den fick man ta. Nu var det dags för vårt vaktpass. Klockan var runt 22.00 och vi skulle stå ute i åtta(!) timmar. Det var snöstorm och minusgrader ute och inte ens med vart enda jävla plagg som Försvarsmakten hade att erbjuda så var det omöjligt att skapa någon värme. Dessa åtta timmar var bland de värsta timmarna under min tjänstgöring, men vi gjorde en pakt den dagen. Vi skulle aldrig mer frysa när värnplikten väl tog slut.

En annan som fick ta del av en snöig stund var min käre gruppchefskollega i andra grupp, Sjöggan som vi kallade honom. Vi kom tillbaka till Garnisonen från vår muckfest runt 03-04 när stället hade stängt. Vissa av oss var på lite bushumör och vi valde den fullaste personen som offer. Han låg i princip medvetslös i sin säng som vi tog och bar ut. Vi placerade sängen och honom kanske hundra meter från vår kasern(huset vi bodde i) och la kanske tio filtar över honom så att han inte skulle dö. Kan tillägga att det var december månad. När jag vaknar ser jag att det har snöat under natten och jag och min polare Johan grips lite av panik. Vi trodde direkt att vi hade dödat honom, men så var inte fallet. Fem minuter senare klampar en genomfrusen grabb in, med snö i hela håret. Han kunde knappt prata och hajade ingenting om vad som hänt.




Snö är något jag börjat avsky de senaste åren. Jag har svårt att förstå vad folk tycker som är så jävla bra med den. Julafton får givetvis ett frikort, då mysfaktorn och julstämningen höjs en aning, men annars ska den bara bort.

Det finns dock vissa stunder då det kan vara lite kul med snö. Tre(?) år sedan var jag, Grodan och RSB och skulle kika på material till vårt projektarbete som skulle bli ett fotbollsspel. Värt att tillägga är att Grodan fick VG medan vi övriga kammade hem MVG. Hehe men det är en annan historia. Vi befann oss uppe på ett höghus någonstans i Nacka eller Sickla och där fanns den en hel del halvtaskig snö, men med tanke på dess isiga konsistens så gick det att få iväg en hel del härliga projektiler. Vi skapade kaos nere på gatan då vi i en timme ägnade oss åt prickskytte!

/Don juan

Kommentarer
Postat av: gröt &ris

Om du fick välja, bara spela korta passningar i fotboll hela ditt liv, eller göra om en månad i lumpen?

2009-03-24 @ 23:14:09
Postat av: Don Juan

Enkelt. Lumpen.



Vi körde lite grövre grejer i lumpen. Typ som "Ett år i fält eller värnplikten i 10 år?".

2009-03-25 @ 00:05:34
Postat av: grodan

jag skulle ta fält direkt, tchad eller colombia.



rather die sooner than later!



inte ens svårt val!

2009-03-25 @ 00:50:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0