Inglourious Basterds

Visst låter det som ett lite klatschigt smeknamn till FK? Jag tycker det är klockrent...
Tyvärr så syftar inte titeln idag på vår ärade kommité utan på den extremt fule men skönt coole Quentin Tarantinos nya film som går på bio sedan en vecka tillbaka. Jag måste säga att jag blev ruskigt imponerad, trots att jag i ärlighetens namn inte har för vana att tycka om Tarantinska filmer. Men surfa in på SF direkt och beställ biljetter säger jag bara! Jag menar rullen innehöll sjukt tilldragande och ovanliga scener som sent kommer glömmas, även också en seg inledning måste erkännas men det har man snabbt glömt efter två och en halv timmes filmgodis.
En sjukt överspelande Brad Pitt är bara det en anledning att slanta upp för ett biobesök. Killen är och förblir en av filmhistoriens absolut coolaste skådespelare, här i huvudrollen som ödmjuk och flummig ledare för nazidödarna.
Eli Roth (regissören till Hostel-filmerna, vilka jag inte har för avsikt att nånsin se) är här en av huvudfigurerna som skådis i form av den tunge och minst sagt slagkraftige Sgt. Donny Donowitz. Jag blev helt enkelt förälskad i första sekvensen han var med i. Han är så skön på något galet vis med lite hawkeyes och härligt minspel. Förstår verkligen varför Tarantino plockat med honom i sina senaste filmer trots dennes något bristande erfarenhet som skådespelare.
Men för att sammanfatta filmen så är den en typiskt lagom fucked up movie av den omåttligt populäre Quentin, som alltid lyckas med annorlunda knep och skådespel göra varje film till något exotiskt. Geni är faktist lite mellannamn på den mannen.
Filmtekniken med alla specialeffekter och nya sätt att filma och mycket mer gör att man får än mer för pengarna i dagens läge. För visst är det väldigt speciellt att gå på bio. Det är och kommer alltid att vara en stor grej i vårt samhälle och med kvalitétsfilmer som den här kommer man aldrig att tröttna...
Såså iväg till biografen med er annars missar ni något, I promise you that. 

Några av huvupersonerna i filmen:




Dagens bärstips: Corona, 4,6%, mexikanskt illgult öl som de flesta känner till i och med förekommande i diverse filmer. Blev tvungen att plocka med detta extremt lättdruckna öl eftersom sommaren är på väg mot sitt slut.
Varumärket Corona har verkligen lyckats och är grymt populärt hos allmänheten, kan inte sätta fingret på varför men måste vara kombinationen mellan namn, smart marknadsföring, lättdrucket och som alltid timing av olika slag. Men i allafall så är det här ett öl med inslag av citrustoner och faktist en liten ton av majs mexikansk som den är. Som sagt extremt lättdrucken och älskad av alla...

// Tompa C

Kommentarer
Postat av: don juan

Du kan ju inte tipsa om en film när det vankas helg?



Fan du petar ju ner mitt nyskrivna inlägg direkt :)



Nej men den filmen måste jag se. Bara för att Brad är så snygg. Var faktist på bio igår, men valde En sommar med Göran. Så SJUKT rolig film! Hipp-hipp humor :)

2009-08-27 @ 23:43:21
Postat av: Tompa C

Haha sorry, va bara tvungen att promota lite! ;)

2009-08-29 @ 12:20:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0